Ronde bewegingen in bijzondere instrumenten.
De leidster van de peutergroep maakt een observatie:
We zijn sinds een week bezig met ons nieuwe project Bewegen. Daarom gaan we met een groepje kinderen eens kijken hoe je met verschillende instrumenten een ronde beweging kan maken. Als eerste laten we alle verschillende instrumenten zien. De leidster pakt telkens een nieuw instrument en laat dit een voor een rondgaan zodat ze alle drie aan de beurt komen.
Het eerste voorwerp is een bromtol. Lynn is de eerste die hem uit mag proberen. De week ervoor heeft ze het al een paar keer geprobeerd de tol in beweging te krijgen. Het is een precieze handeling aan haar gezicht te zien, ze kijkt namelijk zeer geconcentreerd wanneer ze de tol hard probeert te laten draaien. Tiem zet zachtjes zijn vinger erop en voelt hoe de tol doorbeweegt. Dat lijkt Rick op een idee te brengen. Hij wacht op zijn beurt en doet Tiem dan lachend na.
Dan komt de “regenpijp” een houten buis waar cactusnaalden inzitten die een geluid maken als je hem omdraait. De leidster laat zien dat wanneer je deze rond draait er zo een regen geluid ontstaat. Rick vertelt ons dat er in de buis allemaal balletjes zitten, en zegt hij: Ik voel ze! Wanneer hij de buis vast pakt vallen de naalden erin snel naar beneden. Om de beurt houden ze hem vast, draaien hem om en luisteren aandachtig naar het geluid.
Daarna is de klankschaal aan de beurt. Naast dat we rondjes draaien om de rand van de schaal met een soort “hamer” zoals Lynn dit noemt en er dan een geluid te horen is, spettert het water door de trilling over de schaal heen. Wauw opnieuw een zeer verwonderd gezicht! Om de beurt mogen Lynn, Tiem en Rick het proberen, maar wat moeilijk is dit. Met een andere hamer slaan ze om de beurt op de zijkant van de klankschaal. Dit geeft een hard geluid! Dan steekt Tiem zijn vingers in het water.. Koud! Zegt hij. Als we uitleggen dat het een beetje kan trillen aan je vingers wil hij het net als Lynn en Rick ook eventjes proberen. Geconcentreerd kijkt hij naar de bodem van de klankschaal. Dit voelen is nog wat lastig voor Tiem.
Als laatste hebben we drie muziekinstrumenten gepakt. Alle drie hetzelfde soort maar wel verschillend in grote. Ook hier mochten we weer een ronddraaiende beweging maken om geluid te krijgen. Deze handeling is nog best even oefenen maar Lynn en Rick kregen al snel de slag te pakken. Ook Tiem lukte het met wat hulp!
Wat hebben we geleerd met deze activiteit:
– Fijne motoriek, Van elkaar leren, Volgens instructies werken, Luisteren, Ervaren van verschillende materialen, Omgang met andere kinderen, Samenwerken, Plezier maken, Een tijdje concentreren, Praten over de activiteit met elkaar, Taalontwikkeling, Wachten op je beurt, Leren delen